Annons:
Etikettbruks
Läst 2144 ggr
JoannaLi
10/1/16, 9:24 PM

Sök med ointresserad hund?

Vi har dragit igång en liten sökgrupp på skolan där jag går/bor, de flesta är bara där för att aktivera lite och för att det är kul att testa något nytt, men vi är några få som tränar för att satsa. 

Hursomhelst. Min korridorsgranne och klasskompis tillhör den första kategorin. Hen söker något att göra med sin hund, för att bygga lite samarbete med hunden, men även för att låta hens (något osäkra) hund vänja sig vid främlingar och att de inte är läskiga. Därför ville hen vara med och prova på att träna, vilket jag tyckte lät helt rimligt. 

Men. Hunden är väldigt svårmotiverad. 

  • Människor ställer sig hunden neutral till. De är varken roliga eller överdrivet läskiga, så hon går hellre och nosar eller tuggar på en pinne. 
  • Minimalt med jaktintresse när det kommer till människor. 
  • Inte särskilt lekintresserad. 
  • Mat står framme dygnet runt, så hon har inget alls intresse av att äta på t.ex. träning. 

Vi provade lite olika. Mig känner hunden, och hon tycker om mig, så först provade vi "pop-up" en liten bit ut. Hunden tittade, men gick och nosade lite istället. 

Sen så "stal" jag en leksak, och smög/sprang/skuttade så suspekt jag kunde därifrån, varpå hunden var väldigt intresserad… Tills ägaren släppte kopplet. Då hittade tiken en pinne.

Efter det knyckte jag en stor pinne som hon hade ett stort intresse för. Det gick inte heller. 

Efter det bytte vi plats, så att jag höll och hetsade hunden, medan ägaren sprang med pinnen - och då gick det bra! 

Har ni några bra tips på hur man kan göra andra människor mer intressanta för hunden - eller bör man bara lägga ner det hela?

Annons:
Majken!
10/2/16, 1:55 PM
#1

Ni behöver hitta vad som motiverar hunden, annars blir det oerhört svårt. Ni får helt enkelt fundera över vad den uppskattar mest och sedan försöka applicera det i skogen.

Tokryck
10/6/16, 9:10 AM
#2

Håller med. Kolla vad som motiverar hunden. Är det mat? Ta bort maten från golvet och ge måltider så ni kan få den motiverad på det sättet. Den verkade ju gilla pinnar?

supernatural
1/27/17, 11:02 PM
#3

Det här har jag lärt mig med hästar men kanske funkar här med. Vissa hästar behöver man "lära" att leka. Inte nödvändigtvis själva aktiviteten utan mer att det är tillåtet. Få dom i rätt "mood" :) Krävs att förare matchar energinivå med djuret och sedan ökar sakta och belönar när den gör rätt. Och se till att sluta innan hunden slutar! :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Upp till toppen
Annons: