Etikettköpa-hund
2016-09-26 13:48

Tips på bra bruksschäfer kennel

Hej!

Jag och min sambo planerar att skaffa en schäfer valp om ca 6 månader-1 år och vi har börjat kolla runt lite på olika kennlar. Vi är intresserade utav  brukstypen!

Tanken med vovven är först och främst en aktiv familjemedlem men vi båda är även intresserade utav att tävla i tex spår och lydnad. Hade även varit kul att ställa ut hunden och vi är lite nyfikna på hur bra brukstypen gör sig på utställning? Någon som har erfarenhet där?

Vi har varit inne på ssk hemsida samt svenska schäferklubben men verkar som dom flesta Bruks kennlar avlar extremt på att hundarna ska användas i tävling och tjänst. Som en kennel skrev "det finns bra schäfrar och det finns extrema schäfrar och vi avlar på de extrema schäfrarna"
Vi vill ha "bra schäfer" alltså  en lagom hund som inte ska tävlas inom de högre klasserna.  Hälsan är såklart mycket viktig också!

Någon som har tips eller erfarenhet att dela med sig av så vore vi tacksamma!

Kan tilläggas att vi både har erfarenhet av hund samt vet vad det kostar och har tid!

vallhund
2016-09-26 14:40

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

2016-09-26 15:50

Kan du specificera  vilka egenskaper det är ni söker?

2016-09-26 18:33

Absolut! Vi söker en mångsidig hund med en tydlig på och av knapp. Den ska även va social och följsam men ändå ha en välbalanserad skärpa och besitta mod och kamplust

2016-09-26 20:44

Har du någon koll sedan tidigare? Finns det några hundar du sett som du gillar? De mest högtempererade brukar man kunna se hos Rixdivans, Qbaz, Molars och Barvatorps som några exempel. Det dyker ju upp hundar med extrema drifter lite varstans, samtidigt som det brukar finnas lugnare individer i de flesta kullarna. Det finns många bra kennlar, utöver de jag skrivit som lär vara i det vassaste laget finns ju även Entré, Rapports och Norpatorps som fina exempel.

2016-09-26 22:08

#4 På kennlar? Kollade runt när jag var i tonåren för skojs skull men det blev lagt på hyllan eftersom jag inte hade någon plan att köpa hund just då. Vi var på en Ipo tävling i år men på grund av jobb hann vi bara se löptikarna så har tyvärr inte träffat några uppfödare eller så mycket "tävlingshundar". Vi vill besöka tävlingar och lära oss så mycket som möjligt! Det är därför som vi vill avvakta lite med att köpa valp och förstås för det är inte lätt minsann att välja kennel.

Okej tackar så mycket för tipset! Jag kollade precis upp dom. Jag är tyvärr inte så förtjust i dom grå eller svarta schäfrarna men färgen är ju såklart inte det viktigaste utan hälsan och mentalitet och dem verkade ju bra på dom alla tre

Vi har kollat upp en kennel som heter Byggets, vill väldigt gärna höra dina åsikter om den tack

2016-09-27 07:42

#5 Jag har inga åsikter om den kenneln, har aldrig hört talas om den. En snabb sökning på hunddata visar dock att åtminstone ur de senaste kullarna finns det i princip inga hundar som presterar på tävlingsbanorna. Men det är ju strunt samma, det gäller ju att ni hittar en typ av hund och en uppfödare som ni trivs med.

Wellcraft
2016-09-28 01:06

Källstugans 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
2016-10-22 12:10

Jettemors

JenniferFahlander
2016-11-28 19:43

Kennel Charisteas är jättebra! Köpte nyss min valp därifrån! De föder upp långhår och korthår 😊 dom e riktigt bra! Föräldrarna te min valp var bland de finaste schäfrarna ja sett! O för första gången nu så blev de blandade valpar, en del var svarta som pappan o än del blev bruna o svarta som modern 😊

2016-11-28 22:20

#9 En kull efter en tik som aldrig varit ute på tävlingsbanorna heller, det bör man iaf ha i åtanke.

vallhund
2016-11-29 07:22

#9 Vad är det för bra med att medvetet avla schäfrar på utseende o lång päls?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ambrose
2016-11-29 10:22

#9 #10 #11 Jag känner faktiskt hon som har Charisteas kennel. Hon ställer mest ut och tränar lite IPO då och då.
Väldigt trevlig som person, trevliga hundar, och jag kan tänka mig att hon är hjälpsam och bra som uppfödare.
Hundarna är som sagt trevliga, men har inte speciellt mycket i sig. En sällskapsschäfer helt enkelt, vilket man kan ha olika åsikter om.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se