Annons:
Etikettlydnad
Läst 1896 ggr
JoannaLi
9/12/16, 7:27 PM

Hund som ligger på snedden, platsliggning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hund som ligger som avbildat ovan under pltadliggningsmomentet i lydnadsklass 1 och 2 - vad händer? Underkänns momentet? Vad kan man räkna för avdrag om inte? Alltså, om han lägger sig så direkt vid kommendering, inte att han först lägger sig korrekt och sedan glider över.

Annons:
Fisherling
9/12/16, 9:00 PM
#1

Jag har för mig att det ska vara okej så länge hunden lägger sig så från början och sedan inte flyttar på sig?

Alltså att hunden inte lägger sig rakt och sen rullar ner på sidan, utan lägger sig på sidan direkt.

Men sen finns det säkert domare som är petiga och kräver att hunden ligger perfekt.

JoannaLi
9/12/16, 11:48 PM
#2

#1 Jag försökte lusläsa reglerna och bedömningarna och hittade också mest samma information. Att hundar som flyttar på sig max ska få betyg 8, men det står inga direkt anvisningar om hur de ska ligga. 

Men sen kan det ju vara annorlunda i verkligheten! 

Men det låter ju trevligt att vi har samma uppfattning :D

Majken!
9/13/16, 9:32 AM
#3

Som med alla bedömningssporter så kan du få varierat resultat. Man blir inte nollad om hunden är kvar på platsen den lämnades, så det behöver du inte bekymra dig över. Däremot kan du säkert få allt mellan 10-8 beroende på hur petig domaren är. Lär in ett rakt läggande från början så har du mycket vunnet!

Jetaime
9/13/16, 11:20 AM
#4

Tror också det kan variera med bedömningen, men poäng får du iallafall. I klass 1 tror jag dom är snällare med bedömningen för den typen av "liggstilar" så länge hunden ändå ligger kvar och inte ändrar position, lär bli värre när man kommer upp i klasserna.

Upp till toppen
Annons: