Etiketterallmäntövrigt
9/1/16, 1:51 AM

Avanmäla MH pga löp?

Hej! Får man pengarna tillbaka om ens tik börjar löpa när MHt infaller? Jag vågar ju knappt boka MH ifall hon skulle börja löpa… :/

9/1/16, 7:00 AM

Ja.

9/1/16, 10:48 AM

Tack för svar! Då ska jag anmäla oss till ett på en gång 👌

9/1/16, 1:05 PM

Ja det får du, men eventuellt måste du åka dit och visa att hunden löper (eller liknande).

9/1/16, 1:34 PM

#3 aah okej det låter rimligt! Hon har aldrig löpt förr, är 15 månader och har börjat bli lite svullen om vulvan,verkar tvätta sig mer osv.. Men är min första tik så jag är rätt novis om löp 😟 Men ska anmäla och hoppas på det bästa helt enkelt!

9/1/16, 4:29 PM

Nej, man åker inte till MH:t för att visa hunden. Du åker till någon i styrelsen för din klubb som intygar att hunden löper, sedan får du tillbaka dina pengar.

9/1/16, 6:14 PM

#5 Aha! Gäller samma sak för andra tävlingar? Typ lydnad och Bruks?

9/1/16, 6:53 PM

#6 Ja, fast pratar man med arrangören kan det ibland räcka med att man bara säger att hunden löper. Men enligt reglerna är det så det går till.

9/1/16, 7:21 PM

Ja måste göra MH i en helt annan stad (ca 1,5 h bort) då inga Mhn verkar anordnas i uppsala… :(

9/1/16, 8:56 PM

För min del så behövde jag bara säga att min hund löpte, men det beror på arrangören. Men annars kan men be någon i styrelsen på sin klubb att intyga att hunden löper också (ev. veterinär).

9/2/16, 1:33 PM

alltså för att inte ha någon koll på tikar och löp (jooo lite koll har jag väl men har aldrig haft tik förr) så tycker jag att jag var rätt grym på att gissa löpet! Idag började hon löpa!

MHt är om precis en månad, ska jag våga anmäla ändå? Eller ska jag försöka hitta ett lite senare?

9/2/16, 4:13 PM

Du vill inte MH testa en skendräktig tik… så personligen hade jag väntat. Du vet ju inte hur löpet påverkar just din tik än, och i värsta fall kan allt möjligt hända med dör mycket hotmoner i kroppen. Dock blir det nog inget MH iår om du väntar… så du får tänka för och nackdelar.

9/2/16, 4:49 PM

Jag hade anmält. Hon blir inte skendräktig direkt efter ett löp, så är MHt en månad från att hon började så hinner hon både löpa klart och hinner inte bli skendräktig.

ipopuma
9/2/16, 6:50 PM

Jag tänker som #12 Skendräktigheten kommer väl först isch när valparna ska börja komma. ;)

9/2/16, 9:58 PM

#12 hinner hon alltså löpa färdigt på en månad tror du? (novis novis) Funderar på att anmäla och chansa…

9/2/16, 10:35 PM

#12 Ja det borde hon. Dom löper ca 3 veckor.

9/2/16, 10:37 PM

#15 vart har jag fått 4 veckor ifrån undrar jag då.. ;)

9/2/16, 10:38 PM

#16 Ingen aning ;)

9/2/16, 10:40 PM

#17 hahah skönt att jag hade fel iallafall! (sambon ba "jag är imponerad över att du hade fel om något som har med hundar att göra" - tar det som en komplimang ändå xD)