Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 2178 ggr
Frida B
2016-08-13 11:10

Fattar inte spår

Hur ska jag fä Dobby fatta att han ska spåra? Just nu gör han allt förutom att spåra… Leker med löv och pinnar, äter kottar, gör aaaaalt annat än att ens ta ner nosen i backen. Jag har testat att peka ner på spåret, har testat att bara stå still och blockera med linan tills han hittar spåret, har testat att leda honom till spåret… Inget funkar. Tips på att få en liten valp med allt annat i hjärnan att ens nosa på marken mer än två sekunder?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Qepta
2016-08-13 17:32
#1

Ge honom ingen frukost när ni ska spåra. (lägg frukosten i spåret)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

ipopuma
2016-08-13 20:41
#2

När jag börjar med spår göra jag upp en liten godisruta med mat. Hunden känner vittringen och springer förhoppningsvis dit och äter. Sedan blir den här godisrutan mindre och mindre (början kanske den är 50 cm * 50 cm )och då fortsätter man att gå ut ur godisrutan och lägger en godisbit i varje fotsteg och sedan bygger man vidare där. Här ska hunden vara hungrig och det ska vara GOTT godis i spåret ;)

Det är så jag har börjat med spår men finns en annan teknik också som funkar om din hund älskar föremål (passar dock inte mig då jag tränar ipo) men är att du sätter en pinne (spårpinne) i ett snöre och drar den mot marken som katt och råtta lek. Sedan går personen som håller pinnen iväg medan du gömmer dig och sedan kommer hunden vara "men vart är min pinne!"  och känner en vittring och  har förhoppningsvis näsan i backen och springer iväg och belöning blir då pinnen och ni leker med den. Bra till apparaterna för det blir att det är dem vi spårar och de blir belöningen.  :)

Hoppas att någon av dem ska vara till hjälp

Ambrose
2016-08-13 21:17
#3

Här är ett gammalt svar som jag skrev på ett inlägg här på sidan om hur jag har lärt in spåret, och hur man sedan utvecklar det steg för steg.

http://brukshundraser.ifokus.se/discussions/565b5534ce12c4166600208f-nyborjarspar

Godisrutor är toppen, ungefär som #2 säger.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Tokryck
2016-08-18 15:02
#4

Jag lärde in genom att någon annan höll i valpen och jag gick ut med leksak. La leksaken och gick tillbaka och lät honom springa/spåra upp leksaken. I början var ju noggrannheten sådär men ju längre det blev desto mer var han tvungen att använda näsan och det blev riktigt bra spårarbete på honom. Det handlar om att få hunden att förstå, jag har än inte lyckats få någon hund förstå spår genom att gå över eller stå och vänta om de inte har någon aning om vad det är de väntar på.

Godisspår kör många och det får man se om det passar en själv. Jag tycker inte om det och min hund hoppade över godisarna för själva spårandet. Godisspår är för mig som att man lär hunden leta efter godis. Men det är min syn och det fungerar bra för så många så metoden är säkert bra. Men det ska kännas rätt att träna så, precis som med leksaken.

Majken!
2016-08-18 15:29
#5

Lägg spåret och gå en vanlig promenad där du korsar spåret många ggr. Tar hunden upp spåret - kul! Gör den inte det så är det inte hela världen. Repetera, hunden kommer till slut att spåra!

Frida B
2016-08-18 21:35
#6

Gjorde så förut, typ 3 meter inomhus och gnuggade en gooood godis på golvet så till och med jag såg vart jag lagt det. Fattade han? Nix. Inte ett dugg. Han nosar på marken, sen tittar på mig och väntat på att jag ska göra ngt. Gör jag inget så går han iväg och gör annat, orkar jag på "spåret" så luktar han där sen struntar fullständigt i att följa det….

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
ipopuma
2016-08-18 22:04
#7

#6 testa att gå ut på en äng eller skog. Är han matglad? Var han SUUUPERHUNGRIG?

Tokryck
2016-08-19 10:20
#8

Fast inomhus finns det ju många dofter och lite väl svårt. Ut i skog eller på åker där det bara finns dina spår och om du kör godis då, godis. Börja med en plätt med fler godis och lägg tätt.

ipopuma
2016-08-19 19:50
#9

#8 påfyllnad och ge ingen frukost o spåra på em eller vid lunch då är han hungrig

ipopuma
2016-08-20 11:23
#10

hur har det gått?

Frida B
2016-08-20 11:28
#11

Jag har lagt  ner spårandet för stunden, men har tagit till mig alla tips här! Tack alla!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: