Annons:
Etikettköpa-hund
Läst 2931 ggr
[Flingan93]
6/29/16, 8:55 AM

Får jag köpa en brukshund?

Hej! Jag är väldigt hundintresserad och har haft hund hela mitt liv. Har just nu en hund av sällskapsras som jag tränat Agility med och tävlar Rallylydnad.
Tyvärr var hon inte intresserad av agilityn vilket jag tyckte var väldigt kul, hon är också väldigt svårmotiverad och orkar inte jobba mycket, vilket gör att träningen går långsamt.

Jag vill ha en arbetsmaskin, som vill jobba mycket varje dag, vill träna och tävla både Agility, rally, lydnad och någon bruksgren.  En hund som har mycket driv i sig och som älskar att jobba. Är universitetsstudent och har mycket tid och ekonomin för hund. Brukade vara på BKn 5 dagar i veckan och på vintern åkte jag ut till hall och tränade.

MEN vad jag har läst verkar det svårt att  få tag på en brukshund om man inte redan är "Inne i gänget" och redan tävlat i någon bruksgren. Det finns fyra olika raser som jag är intresserad av och som passar mina behov, jag är beredd att åka till en kennel i hela Sverige för att köpa hunden.  Mitt enda krav är att det är en tik och att det inte ska vara någon fodervärdsavtal.

Ni som har brukshund, var det svårt att få köpa en om man inte redan innan hade tävlat i Bruks? Det är till nästa år jag vill ha valpen, många parar under våren och levererar under/strax innan sommaren och det är då jag tänkt skaffa valpen. När ska man börja ringa uppfödare och fråga om man kan ställa sig i kö? Ska jag ringa flera för att öka chansen att få en valp? Tipsa mig om allting!

Tack på förhand.

Annons:
Majken!
6/29/16, 9:06 AM
#1

Nej, det är inte alls svårt att få köpa en brukshund trots att man inte har erfarenhet. Har man en god vilja att träna mycket och gärna tävla så är det inga som helst problem. Är det ovanliga raser som intresserar dig kan det förstås vara svårt generellt att få tag på en valp, men det föds otroligt mycket bra brukshundar i Sverige varje år så en hund kommer du att få tag på.

[Flingan93]
6/29/16, 9:13 AM
#2

#1 Nej det är som sagt flera olika raser jag kan tänka mig och som gör sig bra i sporterna jag är intresserad av. Kelpie ligger i topp och det är inte en ovanlig ras. När tycker du man ska börja ringa uppfödare för att fråga om köplats? Ska jag ringa flera stycken för att säkra en valp? Skulle kännas otroligt surt att inte få någon valp nästa år för att det inte fanns någon över till mig…

CayKantos
6/29/16, 9:16 AM
#3

Inte vad jag har för mig, vissa raser kan vara svårare att få tag på om uppfödaren känner du inte har någon slags erfarenhet men då beror det oxå på linjerna du köper ifrån.

Själv ska jag skaffa brukshund som min första hund någonsin, jag har nästan bara fått positiv respons på min efterfrågan 😊 Jag ska skaffa Australisk Kelpie och ska ner och besöka uppfödare nu till Juli. Men det beror nog mest på dig som person, hur påläst du är, vad uppfödaren tycker om dig och vad du har för planer för dig och hund 😎

Vad är det för raser du överväger att skaffa?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
6/29/16, 9:19 AM
#4

#2 Jag har aldrig tänkt att jag ska ställa mig på kö, jag hör av mig till den uppfödaren som har en kombination på gång som jag tycker verkar riktigt intressant. Är det vilken valp som helst du vill ha så kan du säkert ställa dig på någon slags kö, men är det en viss typ av hund du söker är det nog bara att leta fram den och sedan prata med uppfödaren.

[Flingan93]
6/29/16, 9:25 AM
#5

#3 Tack för svar och vad kul med valp. Jag har skrivit i mitt inlägg vad jag har för planer och vad jag redan tränat/tävlat för någonting. Kelpie ligger i topp för för mig, men kan även tänka mig cattle dog (om jag hittar någon som inte har mycket vallinjer i sig, vilket verkar vara det vanliga så den rasen är ett stort kanske), malle eller holländare. Jag vet att malle/holländare brukar kräva mer än kelpie, men eftersom jag har ett så stort intresse och mycket tid att lägga på hunden ser jag det inte som ett problem.

Det viktigaste för mig är att jag får en hund från en bra uppfödare, från arbetande linjer, sjysst MH och över lag trevliga individer. Jag tror att alla raserna annars skulle kunna passa mig men tycker det är ett säkrare kort att köpa en vanligare ras som kelpie/malle än holländare/cattle dog. Men som sagt så spelar det  ingen större roll vilken av raserna det blir så länge de uppfyller mina kriterier, men kelpie ligger nog högst upp.

CayKantos
6/29/16, 10:28 AM
#6

Roligt med en annan Kelpie intresserad! Säger dom majken, kolla efter uppfödare som har ett avelsmål du gillar, har sunda avelsdjur och avkommor. Kolla efter vilka linjer du vill ha, kolla deras MH och ev vad dom tävlas i. Fråga uppfödaren hur deras hundar är. Skriv gärna in till flera olika då är det större risk du hittar några du gillar! Kolla på rasklubben hemsida, där hittar du massor med info och en lista på uppfödare godkänd av dom och skk! 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
vallhund
6/29/16, 3:04 PM
#7

Du lär inte hitta en ACD i Sverige som duger att valla med.

Vill du ha arbetsmaskiner så kanske Krokasmeden kan vara något?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thea_thea
6/29/16, 3:06 PM
#8

Så ambitiös som du låter kommer det nog inte vara några problem för dig att köpa en hund!

[Flingan93]
6/29/16, 8:42 PM
#9

#7 Tack för tipset. Jag funderade på om cattle dog inte var uppdelad i vallande och icke vallande som kelpie, men bra att ha ytterligare en valbarhet. Har du någon erfarenhet av cattle dog?

[Flingan93]
6/30/16, 2:08 PM
#10

Kan inflika att jag också funderat på terv/groendendael eftersom de ska vara en aning malle light vad jag hört men fortfarande ha stor samarbetsvilja. Dock är jag lite avskräckt feån pälsen..

vallhund
6/30/16, 2:21 PM
#11

#10 Mentaliteten torde avskräcka mer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Flingan93]
6/30/16, 4:04 PM
#12

#11 jag har träffat en terv och den var trevlig men väldig flamsig och hade lite problem att fokusera, men annars har jag ingen erfarenhet av rasen. Vad menar du den skulle kunna ha för problem med mentaliteten? Jag utgår alltså från en terv som inte har någon malleförälder och råkats födas långhårig

Majken!
6/30/16, 4:06 PM
#13

#12 Jag har enmycket bra uppfattning kring tervarna, de hundar jag tränar med och ser på tävlingsbanorna är ofta fantastiskt fina. Livliga, måttligt hårda och med fin arbetslust.

Annons:
Tokryck
7/4/16, 1:17 PM
#14

Inom kelpie vet jag att inte alla planerade parningar ligger ute, inte ens för nästa år. Så det kan vara en ide att höra sig för om intresse finns. Ofta så är det bättre med telefonsamtal än mail. Men det är lite jobbigare :P .

[Flingan93]
7/4/16, 8:32 PM
#15

#14 Tack, ska börja ringa runt nu till hösten och se vad närliggande kennlar har för planer :)

Tokryck
7/5/16, 8:25 AM
#16

#15 Tänk på att kennlarna nära dig kanske inte har rätt hund för dig eller ens är en bra kennel. Det skulle så klart vara det ultimata men jag åkte 110 mil t o r för min förra och ska åka 100 mil t or för nästa hund. 

Men det är ett bra ställe att börja på, nära :)

[Flingan93]
7/5/16, 10:05 AM
#17

#16 Anledningen till att jag börjar leta i närheten är för att det blir lättare för mig att hälsa på hundarna, göra mig en uppfattning om föräldrarna osv. Kan åka inom hela Sverige som jag skrev men har hittat ett flertal kennlar nära mig som har fina tävlingsmeriterade hundar så varför inte börja där 😉

CayKantos
7/5/16, 10:43 AM
#18

#17 glöm inte att tävlingsmeriter kommer i andra hand, hälsa och mentaliteten först. En hund kan vara hur duktig som helst på tävlingsplanen men extrem ostabil i vardagen! 😃 Så en tävlingsmeriterad hund betyder inte alltid en bra hund

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Tokryck
7/5/16, 11:23 AM
#19

#17 jag såg inte att du skrev det men antog det.

Vilken ras är det du funderar på nu, terv? Håller med om mentaliteten där. Kolla noga angående den. Tyvärr är det många som är nerviga. Håller med #18 också. Visst är det lätt att välja kennel och hund :P .

CayKantos
7/5/16, 11:28 AM
#20

#19 rent helvete om du frågar mig 😎 Själv försöker jag hålla koll på så många som möjligt om ngt intressant skulle poppa upp, men det är väldigt stressigt och har inte tiden till det.. Så att skära ner på kennlar är inte lätt! Nu är jag personligen ganska fast på en kennel så det underlättar, men man kan ju inte låta bli att vara nyfiken på om det händer ngt andra ställen 😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Tokryck
7/5/16, 12:29 PM
#21

# 19. Ja jag är så förbannat kräsen så inte många duger haha. Nejdå, men jag har turen att känna min framtida uppfödare så valet var rätt. Bra hundar och en fin vän som uppfödare, kan inte bli bättre :)

CayKantos
7/5/16, 12:34 PM
#22

#21 haha! ja lite lättare när man väl är insatt, inte bara i hundvärlden men även kelpievärlden 😃 Jag bara hoppas att den parningen jag har ögonen på blir till något intressant!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Flingan93]
7/5/16, 10:19 PM
#23

#18 Ja självklart kollar jag hälsa och mentalitet, men eftersom jag  tänker tävla med den är det ett stort plus om den har meriter. Även fast man nog kan räkna med att få en förig hund när man köper Kelpie.

#19 Terv finns med som ett alternativ men Kelpie har alltid varit först på listan. Så nog kommer jag titta på Kelpie. Tycker tervar har för lång päls för min smak också. Tycker inte det är kul med långhårig hund på våren/hösten, all skit i pälsen gör mig galen!

Tokryck
7/6/16, 7:28 AM
#24

#23

Kelpie låter som ett bra förstaval på listan ;) . Men ring även till de uppfödare som inte har någon kull på g enligt hemsidan. Det kan finnas planering som inte står där. Alla är inte som fia på kennel Vickulas som tänker väldigt långt fram och berättar det på hemsidan. Sånt är ju kul men alla gör ju inte det :) .

RedMonsters
7/10/16, 10:08 PM
#25

När jag köpte min kelpie hade jag inte tävlat i någon bruksgren. När jag köpte min malle var jag inte alls i "innegänget" (vad är det?) men jag hade välmeriterade förare som referenser, sedan så klickade jag och uppfödaren väldigt väl. Det viktigaste är att ha vilja- och tid. Har du referenser är det ett plus i kanten. Men vilja, tid, engagemang och att klicka med uppfödaren är a och o. Lycka till!

Medarbetare på brukshundraser.

Upp till toppen
Annons: