Annons:
Etikettraser
Läst 2044 ggr
Saizetx
5/4/16, 12:13 AM

Rottweiler, "big no no"-linjer?

Jag och min sambo är inne på att skaffa en hund igen om 2-3 år. Just nu håller vi på att kika bland lite kennlar, men det är ju lite svårt att få en bild av linjerna när man inte träffar hundarna. Vi vill ha en lite "sportigare" rottis, med andra ord inte utställningslinjer med överviktiga hundar. Jag har med tidigare hundar tränat framförallt lydnad, spår och sök. Det är de grenarna som jag planerar att köra med nästa hund också. Sambon har (i dagsläget) inga tränings- eller tävlingsambitioner. Någon utställning ibland lär komma med, men långt ifrån fokus. Så, ni som är lite mer insatta. Finns det några linjer som är mer "no no" än andra? :)

Annons:
Tokryck
5/4/16, 7:21 AM
#1

Känsligt att skriva ut det här kanske men det gör det nog alltid.

Jag skulle ringa avelsrådet inom klubben och berätta vad du är ute efter. Sen skulle jag i en sådan stor ras som rottweiler är kolla var hundarna är ifrån som är högt i klasserna, kanske mot SM och liknande för att få en bild av vilka kennlar som figurerar där. 

När du kollar uppfödares hemsidor skulle jag dra öronen åt mig om de ger mycket fokus åt utställning och inte tränar själva. Tränar de högt själva avlar de nog mest troligt efter friska, aktiva hundar. 

Jag kan dock inte rottweiler så detta är bara tankar utifrån att leta sin nästa hund.

Majken!
5/4/16, 8:02 AM
#2

Titta på resultat från högre och elitklass, du kommer se att det egentligen bara är två-tre kennlar som får fram hundar som presterar på den nivån så ditt val blir ganska lätt. Lycka till!

Tokryck
5/4/16, 9:35 AM
#3

haha jag lyckades trycka bra inlägg på mitt eget inlägg. Så kan det gå. 

Hoppas du hittar en bra kennel!

Saizetx
5/4/16, 10:25 PM
#4

Tack för svaren! Får ta och snoka runt i alla uppgifter som finns, då. :)

Upp till toppen
Annons: