Annons:
Etikettermentalitetbeteende
Läst 3364 ggr
Jetaime
2016-03-25 14:51

Uthållighetsprov (UHP).

Någon här inne som gjort Uthållighetsprov med sin/sina hundar?

Positiva/negativa erfarenheter? 
Eller andra tanker om det? (även ni som inte gjort det!)

Annons:
Boltens
2016-03-25 14:56
#1

Jag har funderat på att göra de för skojs skull men känner själv inte att det är något som är högt prioriterat för mig eller min grabb. 
Såg nu att de anordnas i Ystad så då kanske man ska anmäla sig trots allt :) 

Hittade ett klipp som visar rätt bra hur de går till för de som inte vet vad det är. 

https://www.youtube.com/watch?v=ux938WmJuwo

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Jetaime
2016-03-25 14:59
#2

#1 Jag med, har skickat en intresseanmälan (ingen aning om hur svårt/lätt det är att komma med?) så får se om/när jag får svar :)

Har kollat tidigare, men det verkar som att det mest anordnas i norr, så blev glad när jag såg att det skulle gå ett i Ystad… men som sagt, ingen aning om hur stort intresse som finns, och hur lätt det är att komma med.

Boltens
2016-03-25 15:00
#3

#2 Har inte heller någon koll på hur lätt/svårt det är att få en plats så uppdatera gärna hur det går!

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Jetaime
2016-03-25 15:02
#4

#3 Ja, det ska jag göra :)

Grodan
2016-03-25 23:19
#5

Jag läste precis om det på SKKs hemsida, men… förstår inte syftet… när och varför skall man göra detta?

Det känns nästan som det är något länsstyrelsen ska utföra på hundar de misstar inte får den motion de behöver, men jag som motionerar mkt med min hund känner lixom inget behov… om det inte är ett tvång i tävlingssammanhang eller så…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Boltens
2016-03-26 01:51
#6

#5 Det är till för att mäta hundens kondition, tycker det kan vara bra att göra då det är viktigt att en bruksras har god kondition och fysik :)

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Annons:
Joyous
2016-03-26 02:09
#7

Ska hunden kunna springa bredvid en cykel i två mil? Det känns ju som något vilken frisk brukshund som helst borde klara av. Är det vanligt att hundarna får bryta pga utmattning? :)

Boltens
2016-03-26 02:39
#8

#7 Har ingen aning om hur vanligt det är att hundarna behöver avbryta men kan tänka mig att det är några stycken i alla fall som behövt det. Har träffat en del hundar av bruksraser som jag inte skulle kunna se springa bredvid en cykel över en mil ens tyvärr.

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

thea_thea
2016-03-26 09:59
#9

Men det är väl inte bara för brukshundar?

Jetaime
2016-03-26 10:56
#10

#9 Det är bara för bruksraser.

Caarla
2016-03-26 12:21
#11

Jag såg videoklippet som las in här… Får man inte cykla med hunden på vänster sida? Jag har funderat nämligen göra uthålligtprov med Grönisen kanske i Ystad men hon är så van cykla bara på vänster sida om mig. Och jag är van ha hundarna på vänster sida om mig.

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

Jetaime
2016-03-26 13:25
#12

#11 Vanligast är ju att man har dom på höger sida för att man ska kunna cykla på rätt sida vägen och inte behöva ha hunden ut mot vägen.

Men kollar man på Schäferklubbens skånedistrikts hemsidan under anmälningsformuläret är där en bild och där har dom flesta hundarna på höger sida, men någon på vänster.. så vet inte om det är valfritt? Har inte sett någonstans att det står att man måste ha hunden på höger sida. Maila annars och hör :)

http://www.sdskaneblekinge.se/UHP-anmalan

Caarla
2016-03-26 13:26
#13

#12 tack så mycket, ska göra det senare efter en trip med hundarna ute i de fina vädret :)

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

Annons:
Jenka
2016-04-12 08:28
#14

Jag har gjort UHP med Abby. Mest för skojs skull och Abby tycker det är kul att cykla ;) det är ju två pauser inkluderade där domarna tittar bland annat på tassarna. Fick iaf mycket beröm för att min hund hade lika lätta steg när vi cyklat två mil som när vi börja. Hon verka inte det minsta trött ;) efter cyklingen fick vi hoppa över hindret för att se om hundarna klara det efter sprungit två mil.

AkashaWingates
2016-04-12 16:58
#15

Ser kaoset som utbryter när man försöker göra det där med lika många dobbisar. Springa 2 mil är nog inga problem - men välartart i lugn takt brevid en cykel??

ipopuma
2016-04-12 21:46
#16

#15 hahahahahah exakt min tanke. Fullt ös medvetslös! XD

Boltens
2016-04-12 22:53
#17

#15 Samma tanke här :p hade velat göra det men vet inte om det är värt att sätta livet som insatts :p

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Jetaime
2016-04-12 23:01
#18

Vad jag har läst får dom gärna lov att dra, men inte släpa efter ;)

Boltens
2016-04-13 00:56
#19

#18 Är lite skillnad när en dobbis drar jämfört med tex en aussie ;)

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Ambrose
2016-04-13 02:47
#20

Jag hoppas på att kunna göra det med Nita nu i år. Det är ganska så ovanligt att man gör det med en Rottweiler, för de kan vara ganska dåliga på att trava. Det är en av de saker som gör UHP "svårt" #7. Hunden måste även hålla en viss hastighet. 12-15km/h och det ser faktiskt ut som att hundarna är betydligt långsammare än det på filmen, förutom i slutet. Så jag vet inte hur hårt man kontrollerar den regeln. Eftersom trav är den mest energisparsamma snabba gångarten så vill man att hunden ska hålla sig i just trav. Många Rottweilers har en urkass trav och går nästan direkt från skritt, till en taskig slängtrav, till en galopp. När jag började fysträna/cykla med Nita så kunde hon trava i 7km/h. Nu har jag jobbat upp henne till ca 14. En Schäfer kan trava 30-40km/h

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
belliiboii
2016-04-13 03:53
#21

#20 hur har då fått upp hastigheten? 

Har själv en rottis och när jag började träna trav inför utställning så märkte jag hur långsam han är. Vill vänta ett tag till innan jag börja springa ordentligt med han men nu så kan jag knappt jogga med han utan att jag lixom får vänta in han. Skulle vara jätte kul att höra tips :D

Ambrose
2016-04-13 10:59
#22

#21 Det var jättekomplicerat! (Nu skojjar jag bara :P)

Cyklade med henne och höll sådan hastighet att hon precis höll sig mellan gränsen trav-galopp, och sa till henne att inte galoppera. Sakta, men säkert, ökade den gränsen med tiden. Jag hade även spurtsträckor där det var galopp som gällde och då manade jag på henne. Då lärde hon sig när hon fick göra det ena, och när hon skulle göra det andra.
I början cyklade vi 5km åt gången, och nu är vi uppe i 1.2mil utan paus, men hon är inte ens andfådd efteråt. Jag däremot är helt slut.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

AkashaWingates
2016-04-13 16:41
#23

#15 #16 
Haha jaa, blir nog hjälp o skydd på om man ska överleva..

Jetaime
2016-05-30 12:46
#24

Jag fick PM om UHPt igår och i informationstexten stod det att man skulle ha tävlingsbok med sig. (har mailat tillbaka och frågat, men inte fått svar än) någon här som vet vad det är för tävlingsbok man ska ha?

Jenka
2016-05-30 14:04
#25

En tävlingsbok du kan köpa från sbk shop, helt enkelt en bok där resultat från prov skrivs in och undertecknas av domare.

Jetaime
2016-05-30 14:07
#26

#25 Visste inte att man hade tävlingsböcker mer än i Agility.. 

Vilka typ av prov är det som skrivs in i dessa tävlingsböcker då?

Jetaime
2016-05-30 14:11
#27

#25 Den var slut i lager i shopen.. Hoppas man kan köpa på plats.

Annons:
Jenka
2016-05-30 14:15
#28

I IPOt använder man tävlingsbok. Men kan även användas för att skriva in resultat i lydnad också.

Jetaime
2016-05-30 14:40
#29

#28 Ja, där ser man.

Jag kan inte hitta någonstans där det står att man måste ha en tävlingsbok till UHP.. Hoppas jag får svar från arrangören snart. Har mailat vår klubb för att se om det finns några liggande på där som man kan köpa (ifall man nu måste ha en?).

Jenka
2016-05-30 14:58
#30

Måste vet jag inte. Vet att mitt resultat från när jag gjorde UHP står i min tävlingsbok. Men då hade jag ju redan en också då vi tävlat :)

Mika-S
2016-05-30 18:33
#31

Av information jag räknat fram idag så bryter/bryts ca 7% av alla hundar som startar UHP. Alltså en väldigt låg siffra. Av de 237 hundar som har startat på UHP sen grenen vart officiell så har 17 av dessa behövts brytas. Ofta bryts hundarna inte pga utmattning utan för att tassarna blivit sönderslitna. Brytningar har i fåtalet fall skett pga slagsmål eller hundar som betett sig illa/gjort utfall.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Ambrose
2017-06-10 20:26
#32

#31 Vart hittade du denna informationen? Kan man se statistik och info om alla som har gjort UHP någonstans? Gjorde förresten mitt idag. Det gick super!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Mika-S
2017-06-10 22:00
#33

#32 Hade praktik på SBK-kansli vid tidpunkten jag skrev kommentaren.  De bad mig då räkna ut denna statistik. Vad jag vet går statistiken inte att få tag på, på internet, men säkert kan du få infon om du ringer SBK-kansli. 

Kul att det gick så bra för er! Grattis! :D

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Ambrose
2017-06-11 08:15
#34

#33 Aww va synd! Det hade varit så roligt att t.ex. se "Hur många och vilka individer av ras X har merit Y" osv. Men jag ska nog se om jag kan kontakta dem och fråga!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Mika-S
2017-06-11 16:57
#35

#34 Ja, statistik är alltid superkul! :D Skriv gärna här om du får ut någon info. :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Ambrose
2017-06-11 22:47
#36

#35 Det ska jag göra! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: