Annons:
Etikettbruks
Läst 4041 ggr
[Liza-96]
2/13/16, 9:57 PM

Börja träna bruksspår.

Hej, vi har en hund som har LP1 och tränar inför lydnadsklass 2 och apellklass. Dock vet inte jag tillräckligt om spåret. (Jag vet att kurs rekommenderas då, tänkt kolla till våren men vill ha tips om hur jag tränar in moment i denna tråd!). Min tik har gått viltspår mycket fint och letat efter familjemedlemmar/godis i skogen. Men detta med Bruks spår, dem spårar vittringspinnar då? Sökert tips på hur jag börjar träna det? Hur lärde ni in vittringspåret?

Annons:
RedMonsters
2/16/16, 9:22 PM
#1

Hej, Vad kul att du är intresserad av bruksspår, det är en fantastiskt rolig gren. I bruksspåret är det en människa som lägger ett spår genom att gå, och det är den vittringen hunden skall spåra efter. I appellklass-högreklasspår skall föremålen vara 10-12 cm långa och cirka 2 cm tjocka, i bearbetat virke. I elitklassen skall föremålen även de vara mellan 10-12 cm långa och 2-2.5 cm tjocka, men föremålen skall vara av icke avbarkade delar av gren eller stam. Dock skall sista föremålet alltid vara tre gånger längre än övriga föremål, i alla klasser. Det finns flera olika vis att lära in ett spår. Jag har använt mig av två olika metoder på tre hundar. Den ena metoden går ut på att lägga ett kort spår med godis eller leksak i slutet. Efter att man lagt spåret så hämtar man sin hund och går en vanlig promenad, man korsar spåret och ser om hunden intresserar sig av det. Om hunden inte gör det så gör det ingenting, hunden trodde ändå att ni bara var på en promenad. Det är bara att testa en annan dag. Visar hunden ointresse trots att man gjort så flera gånger så kan man hjälpa hunden genom att skrapa lite med handen på marken, vid spårstarten. En annan metod är "godisspår". Man lägger helt enkelt små godisbitar i varje steg och visar då hunden spåret. Allt eftersom hunden kan spåra så ökar man avståndet mellan godksbitarna genom att lägga godisbitar i vartannat steg, var tredje, var fjärde, osv. I slutet lägger man en leksak Den här metoden använder jag i samband med ovanstående metod, för att få ned farten på mina yrväder. Lycka till!

Medarbetare på brukshundraser.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: