Etikettraser
2/9/16, 6:55 PM

Tysk schäferhund

Historik och användning

Den tyska schäferhunden är placerad i rasgrupp 1. Rasen kommer som namnet antyder från Tyskland, där avelsarbetet har hållit på i många år. Schäfern är mångsidig och passar till alla möjliga olika aktiviteter så som spår, lydnad, skydds, drag, rapport, tjänstehund hos polis och militär, agility, och förr i tiden användes den till och med som herdehund! Fåraherde heter på tyska schäfer, därav namnet på rasen.

Hälsa

Schäfern är vanligtvis frisk och tålig, men HD (höftdysplasi) och ED (armbågsdysplasi) förekommer. Detta jobbas aktivt med hos de flesta uppfödare. Rasen har tyvärr en del problem med huden, såsom klåda och allergier.

Utseende och storlek

Schäfern kan ha många olika färger. Svart med röda till gula tecken, gråa och svarta, alltid med svart nostryffel. Små vita fläckar på bröstet är tillåtet, men icke önskvärt. Inte heller helt vita hundar. En schäferhane är ca 60-65 cm hög och en tik ska vara ca 55-60 cm. Vikten kan variera från ca 30-40 kg för hanar och ca 22-32 kg för tikar.

Mentalitet

En schäfer ska vara självsäker, trygg och nyfiken. Schäfern är uthållig, samarbetsvillig och uppmärksam på sin förare. Om den blir skrämd ska hunden lätt skaka av sig det och fortsätta med sin uppgift. Hög kamplust är önskvärt.

Källor och vidare läsning

Svenska schäferhundklubben