Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 2782 ggr
[Tilleli]1
2014-07-30 16:55

"Bästa" brukshunden?

Vilken bruksras är enligt er den BÄSTA rasen? 

skulle va kul med en diskussion, forumet är lite dött här

Annons:
Wellcraft
2014-07-30 16:58
#1

Det beror på vad man ska satsa på för användningsområde. 
Men schäfern generellt känner jag är en klockren brukshund som funkar till i princip allting.
Mallen gör knappast någon heller besviken.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilleli]1
2014-07-30 17:51
#2

#1 Ja, jag tänker också på Schäfer direkt, men det är ju bara det jag tänker.. 

Jag har ju inte ens en brukshund, så kan ju inte säga att jag har mycket att säga till om

Turast
2014-07-31 00:26
#3

Schäfer, malle och holländsk herdehund skulle jag nog säga.. Men som sagt beror det ju på vad man vill hålla på med :) Just nu är Jamie (kh collie) den bästa brukshunden för mig ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Karolina-H
2014-08-03 22:59
#4

Det beror ju väldigt mycket vad du vill ha ut av din brukshund! Jag tycker generellt att alldeles för många brukshundar är stressade och får problem av det både i vardagliga livet och på tävlingsbanorna. Därför finns det en hel del raser som jag aldrig skulle skaffa mig. Just nu är min bouvier den ultimata brukshunden för mig!

Codeavalone.blogg.se

neapeaw
2014-08-04 12:27
#5

Schäfer och australian shepherd, även mallen. Beror på vad du vill hålla på Med.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Mika-S
2014-08-05 10:47
#6

En vettigt avlad bruksschäfer är nog det säkraste kortet.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
Hiro
2014-08-05 22:22
#7

Jag skulle tro Malle

LuLeLo
2014-08-08 21:39
#8

#6 Tjena Mirre!! Första inlägget på länge, eller ;)

Som de andra säger så är ju Mallen och Schäfern de värsta bruksraserna, som har väldigt bra kapacitet för att komma långt. Men hur de funkar i vardagen, de är nog en annan historia ;).

Om vi ska prata om bruksHUND, så tycker jag att jaktlabben och en del retrievrar har bra egenskaper för att komma långt i brukset och passa i vardagen.

Tass Josephine

Wellcraft
2014-08-08 22:01
#9

#8 Jag tycker jaktlabradoren är lite för mycket renavlad jakthund för att klassas som brukshund. Men en riktig bruksflat skulle nog funka.

Med rätt aktivering, uppväxt & uppfostran(även ägare) så funkar bruksschäfrar & mallar bra i en vanlig vardag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: