Annons:
Etikettertävlingarlekar
Läst 5142 ggr
[Bolten]
2013-07-13 23:46

Raser ut rasgrupperna

Brutalt snodd lek av medlemmen "Hundens" inne på hundar.ifokus.

Det går ut på att man måste välja endast en ras ur varje hundgrupp, motivera gärna varför du valde just den rasen :) Har kopierat alla länkarna från: http://hundar.ifokus.se/discussions/51e1a3118e0e74613b000ad2-hundraser-fran-rasgrupper

Rasgrupp 1 (Vall, boskaps- och herdehundar) 
http://www.skk.se/hundraser/?group=1

Rasgrupp 2 (Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar) 
http://www.skk.se/hundraser/?group=2

Rasgrupp 3 (Terrier) 
http://www.skk.se/hundraser/?group=3

(Jag hoppar över Rasgrupp 4 eftersom det endast innehåller en ras)

Rasgrupp 5 (Spetsar och raser av urhundstyp) 
http://www.skk.se/hundraser/?group=5

Rasgrupp 6 (drivande hundar samt sök- och spårhundar. 
http://www.skk.se/hundraser/?group=6

Rasgrupp 7 (stående fågelhundar) 
http://www.skk.se/hundraser/?group=7

Rasgrupp 8 (stötande hundar, apporterande hundar och vattenhundar) 
http://www.skk.se/hundraser/?group=8

Rasgrupp 9 (Sällskapshundar) 
http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Rasgrupp 10 (Vinthundar) 
http://www.skk.se/hundraser/?group=10

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
brukshundar
2013-07-15 23:24
#2

Rasgrupp 1: Schäfer!! Den har allt som jag vill ha hos en hund, dvs förighet, stor arbetslust och stor kamplust och mycket mycket mer. Dessutom är den väldigt klok och otroligt vacker och man kan ha en schäfer till det mesta. Finns i många olika färger också :)

Rasgrupp 2: Hovawart eller Rottweiler. Båda raserna är väldigt bra brukshundar, har erfarenhet av Rottis och Hovawart har jag nyligen bekantat mig med och tycker det verkar vara en både fin och trevlig ras.

Rasgrupp 3: Svååårt.. då terrier verkligen inte är min typ av hundar :/ Men i så fall Yorkshireterrier då jag tycker dem är så himla sööööta ^^

Rasgrupp 5: Lapsk vallhund eller samojed. Båda är vackra och går att ha till Bruks också!

Rasgrupp 6: Svårt, ingen grupp för mig detta heller alls. Men väljer Rhodesian Ridgeback. Finast av alla i grupp 6  tycker jag och hänger väl med på det mesta.

Rasgrupp 7: Grosser münsterländer. Sååå fin. Hade man haft en sån hade jag satsat på eftersök med den.

Rasgrupp 8: Engelsk springer spaniel eller Tollare. Har haft en engelsk springer spaniel i familjen när jag var mindre, jättetrevliga hundar. Tollare är också väldigt allround och väldigt vackra!

Rasgrupp 9: Shih tzu eller Lhasa apso. Har alltid gillat dessa små "tempelhundar" av någon anledning :) Kanske för att de är så charmiga och alerta trots sin storlek.

Rasgrupp 10: Ingen grupp jag gillar men säger Irländsk varghund. Hur fina som helst…

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus


 

[Bolten]
2013-07-15 23:31
#3

#2 Kul att de kan variera så mycket ;) Från Schäfer och rottis till Shih tzu och Lhasa apso :P

Jetaime
2013-07-16 10:45
#4

Rasgrupp 1 - Australian Shepherd. En av mina favoritraser, och det är definitivt helt klart min typ av hund. Sen finns det däremot många hundar inom grupp ett som jag gillar väldigt mycket också. (border collie, sheltie, schäfer).

Rasgrupp 2 - Ingen av dessa är riktigt min typ av hund, men jag tycker att berner sennenhundar är väldigt trevliga, så får nog välja dom här.

Rasgrupp 3 - Skulle aldrig vilja äga en terrier, men måste jag välja så får det nog blir antingen en silky-, yorkie- eller norfolk-terrier.

Rasgrupp 5 - Finns även många inom denna gruppen som jag tycker väldigt mycket om, men en av mina favoritraser är ändå pomeranian. (samojed, lapsk vallhund, finsk lapphund, japansk spets, alaskan malamute, isländsk fårhund).

Rasgrupp 6 - Oj denna var svår. Inte alls min typ av hund heller. Får nog välja beagle om jag måste välja någon.

Rasgrupp 7 - Hmm.. waimeraner, långhår är väldigt vacker att kolla på, dock ingen hund jag skulle vilja ha.

Rasgrupp 8 - Kooiker. (labrador och golden)

Rasgrupp 9 - Långhårig chihuahua. Skulle dock även kunna tänka mig papillon och cavalier king charles spaniel.

Rasgrupp 10 - Får nog bli en italiensk vinthund här då.

[Tilde]
2013-07-23 15:42
#5

Rasgrupp 1: Komondor - min mammas kusin har en sådan hund och den är hur härlig som helst! En stor teddybjörn :) Får väl gå efter det, hehe. De har ett speciellt utseende och skulle jag ha en stor hund skulle den gärna få se ut så!

Rasgrupp 2: Rottweiler - Även denna ras tycker jag är helmysig (de jag har träffat). 

Rasgrupp 3: Yorkie - Är inte så förtjust i terrier, men yorkshireterrier är ju extremt söta och snälla när de väl är uppfostrade.

Rasgrupp 5: Finsk lapphund - Tänker skaffa denna ras i framtiden, tycker den verkar perfekt för mig och min sambo! Dock är jag förälskad i Pomeranian också och har velat ha en liten pom sedan jag var 13 (är snart 22 nu)… 😍

Rasgrupp 6: Ingen… Dalmatiner eller Beagle, om jag måste välja :)

Rasgrupp 7: Ingen aning, har ingen direkt erfarenhet av dessa raser.

Rasgrupp 8: Engelsk springer spaniel - Känner en urgullig springer spaniel-pojke, så jag måste välja denna ras. Väldigt glad och härlig ras!

Rasgrupp 9: Cavalier king charles spaniel, eller Toypudel - Supersöta raser båda två, cavaliern är extremt rolig att vara med och toypudeln gillar jag väl mest för dess utseende, haha

Rasgrupp 10: Vet ej…

LinaFel
2016-04-05 13:02
#6

Rasgrupp 1: Belgisk vallhund - Malinois

Rasgrupp 2: Dobermann

Rasgrupp 3: Manchesterterrier

Rasgrupp 5: American Akita 

Rasgrupp 6: Finsk stövare

Rasgrupp 7: Gordonsetter

Rasgrupp 8: Nederlandse kooikerhondje

Rasgrupp 9: Storpudel 

Rasgrupp 10: Afghanhund

Annons:
thea_thea
2016-04-05 13:08
#7

Rasgrupp 1: Australian shepherd

Rasgrupp 2: Dobermann

Rasgrupp 3: Staffordshire bullterrier

Rasgrupp 5: Lapsk vallhund

Rasgrupp 6: Dalmatiner

Rasgrupp 7: Vorsteh

Rasgrupp 8: Flatcoated retriever

Rasgrupp 9: Storpudel 

Rasgrupp 10: Saluki

Sasmal
2016-04-05 16:30
#8

Rasgrupp 1: Australian shepherd

Rasgrupp 2: Rottweiler

Rasgrupp 3: Staffordshire bullterrier

Rasgrupp 5: Finsk lapphund

Rasgrupp 6: Dalmatiner

Rasgrupp 7: Grosser musterländer

Rasgrupp 8: Golden retriever

Rasgrupp 9: Toypudel

Rasgrupp 10: Whippet

JoannaLi
2016-04-05 21:14
#9

Rasgrupp 1: Mallen 

Rasgrupp 2: Dobermann

Rasgrupp 3: Amstaff

Rasgrupp 5: Jämthund, lätt. 

Rasgrupp 6: Rhodesian ridgeback

Rasgrupp 7: Strävhårig vorsteh

Rasgrupp 8: Flatte

Rasgrupp 9: Papillon

Rasgrupp 10: Saluki

[Ninji]
2016-04-06 10:32
#10

Grupp 1:
Welsh corgi cardigan

Grupp 2:
Bullmastiff

Grupp 3:
Bullterrier

Grupp 4:
Tax, strävhårig

Grupp 5:
**Finsk lapphund
**
Grupp 6:
**Beagle
**
Grupp 7:
**Gordonsetter
**
Grupp 8:
**Labrador
**
Grupp 9:
**Fransk bulldogg
**
Grupp 10:
Irländsk varghund

CayKantos
2016-04-06 10:56
#11

Rasgrupp 1: Australian Kelpie

Rasgrupp 2: Grand danois (och Boxer❤️)

Rasgrupp 3: Staffordshire bullterrier

Rasgrupp 4: Gillar inte tax…

Rasgrupp 5: Siberian Husky

Rasgrupp 6: Rhodesian Ridgeback (och lite förkärlek för Dalmatiner med)

Rasgrupp 7: Weimaraner

Rasgrupp 8: Kooikerhondje

Rasgrupp 9: Kromfohrländer (och pudel. Gillar även Russiky toy, men dom är bara så j*kla småå..!)

Rasgrupp 10: Irländsk varghund

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-04-06 12:00
#12

Rasgrupp 1: Australian Shepherd

Rasgrupp 2: Hovawart

Rasgrupp 3: Jack Russel Terrier, om jag måste välja.. Skulle aldrig äga en terrier.

Rasgrupp 4: Skulle aldrig i mitt liv äga en tax, men om jag var tvungen skulle det vara en långhårig tax.

Rasgrupp 5: Finns många jag skulle vilja ha! Meeen Siberian Husky.

Rasgrupp 6: Bluetick Coonhound.

Rasgrupp 7: Irländsk röd och vit setter.

Rasgrupp 8: Så svårt, älskar så många av dessa raser! Men måste nog köra på Labrador :P

Rasgrupp 9: Pudel, lustigt nog. Har haft mycket svårt för pudlar innan, men har sen dess träffat många trevliga individer.

Rasgrupp 10: Saluki, långhårig.

LinaFel
2016-04-06 14:34
#13

#11 & #12, rasgrupp 4 är borttagen i #0 och alla andras listor eftersom de bara är tax i gruppen ;)

Annons:
Boltens
2016-04-06 14:43
#14

Rasgrupp 1: Belgisk vallhund - Malinois

Rasgrupp 2: Finns många favorit raser här men Dobermann om jag ska välja en bruksras och Fila eller KO om de är en icke bruksras. 

Rasgrupp 3: American staffordshire terrier

Rasgrupp 5: American Akita

Rasgrupp 6: Dalmatiner

Rasgrupp 7: Weimaraner korthårig

Rasgrupp 8: Kooikerhondje

Rasgrupp 9: Stor pudel

Rasgrupp 10: Saluki

                                                                                                                                                                                         

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

VendelaS
2016-06-09 16:07
#15

Grupp 1: Schapendoes - Majoriteten av de raserna jag vill ha och tycker om finns i den här gruppen, så att välja en favorit var ruggigt svårt. Uppskattar egenskaperna som finns hos vallhundarna. Valet föll dock på schapendoes. Inte för att jag tror att det är den ras som passar mig bäst, den ras jag helst vill ha eller kommer skaffa härnäst, utan helt enkelt för att det är min "hjärteras". Jag älskar dessa lurviga pälsbollar.❤️

Grupp 2: Hovawart - Otroligt fräcka hundar enligt mig.  Verkar väldigt glada och trevliga enligt min uppfattning. Friska jämfört med en del liknande raser, ganska jämna i mentaliteten och bra i Bruks.

Grupp 3: Staffordshire Bullterrier - Egentligen är väl inte terrier min typ av hund, men jag har verkligen fastnat för staffen av någon anledning. Även minibullen tycker jag är charmig. 

Grupp 5: Huskyn - Egentligen ingen ras som passar mig, men tycker de är otroligt fina och duktiga på det dom gör.

Grupp 6: Dalmatiner - Inte min typ av raser egentligen, men Dalmatinern tilltalar mig. Dock skulle jag nog aldrig skaffa en själv.

Grupp 7: Irländsk Setter - Inte min typ av hund i denna gruppen heller. Väljer Irländsk Setter enbart för att jag tycker de är fina att titta på. Skulle aldrig skaffa någon.

Grupp 8: Flatcoated Retriever - Har det mesta jag söker i en hund, därav föll även mitt senaste rasval på flatten. Goa och glada, livliga och aktiva. 

Grupp 9: Papillon - Skulle inte skaffa mig en sällskapshund själv, då jag har högre ambitioner än så, men hade jag inte haft det hade jag nog skaffat mig en Papillon.

Grupp 10: Whippet - Älskar de flesta vinthundar för att jag tycker de är fina, men Whippet är den enda jag skulle vilja ha själv.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

belliiboii
2016-06-10 00:02
#16

Rasgrupp 1: Belgisk vallhund - Malinois

Rasgrupp 2: Rottweiler 

Rasgrupp 3: American Staffordshire terrier

Rasgrupp 5: Akita/American Akita (inte så jättekoll på skillnaden)

Rasgrupp 6: Dalmatiner,  Beagle eller Rhodesian ridgeback. kan ej bestämma mig helt hehe..

Rasgrupp 7: Weimaraner 

Rasgrupp 8: Welsh springer spaniel eller tollare.

Rasgrupp 9: Har svårt för denna grupp men de jag föredrar är Cavalier king charles spaniel, Chihuahua eller Mops då de jag träffat har bra personlighet.

Rasgrupp 10: Saluki, Italiensk vinthund, whippet, greyhound, Galgo espanol.

Jag har en kärlek för brukshundar och vinthundar!

[ellemarja]
2016-06-14 12:58
#17

Rasgrupp 1:

Australian Shepherd när det är den enda rasen jag är hyfsat påläst om och äger! Skulle dock vilja veta mer om fler raser inom rasgruppen, för gruppen innehåller så otroligt många fina raser!

Rasgrupp 2: Engelsk bulldogg eller Santbernardshund. Endast pga deras fina, lojala och lugna personlighet & temperament. Tycker inte om aveln när det endast är sjukdomar och smärta. Det är hemskt att de stackars, fina hundarna måste födas i en sådan ostabil kropp. Måste erkänna att jag inte är påläst om någon av raserna ur rasgrupp 2, så har inte så mycket att döma eller jämföra! :)

Rasgrupp 3: Tycker inte alls om terriers. Tycker de är så ostabila och skälliga. Väljer nog Jack Russel iallafall, för dem är så modiga och stora i en sådan liten kropp.

Rasgrupp 5: Åh jag älskar grupp 5! Så många fantastiska hundar. Jag älskar: Alaskan Malamute, Eurasier, Finsk lapphund, Japansk spets, Pomeranian, Samojed och VÄSTGÖTASPETS! Kan helt klart tänka mig alla de raserna i framtiden.

Rasgrupp 6: Känner att jag inte har någon rätt att uttrycka mig när jag inte är så insatt. Älskar Basset Hound för dess utseende men vet inget om rasen.

Rasgrupp 7: Samma här, är inte nog insatt. 

Rasgrupp 8: Åh! Alla spaniel-raser, Golden Retriver (<333) och Clumber Spaniel. Alla har så fint temperament och fina familjehundar (från individ till individ, såklart, men rasen generellt är så, enligt mig).

Rasgrupp 9: Alla!

Rasgrupp 10: Greyhound.

Pjuuhhh, äntligen klar! Lite sent ute, och valde fler än 1 men jag är nöjd men min insats ändå med tanke på att det här tog typ 30 min…

Tindris30
2016-06-14 23:12
#18

Rasgrupp 1:Maremmano abruzzese

Rasgrupp 2:  Alla stora hundar

Rasgrupp 3: airedaleterrier

Rasgrupp 5: American akita , alaskan malamute

Rasgrupp 6: Black and tan coonhound 

Rasgrupp 7: gordensetter

Rasgrupp 8: clumber spaniel

Rasgrupp 9: stor pudel

Rasgrupp 10: irlänsk varghund

Oliviahack
2016-06-23 21:44
#19

Rasgrupp 1: Welsh corgi pembroke

Rasgrupp 2: Rottweiler

Rasgrupp 3:  Släthårig foxterrrier

Rasgrupp 5: Mittelspitz eller Isländsk fårhund

Rasgrupp 6: Petit basset griffon vendéen

Rasgrupp 7: Drentsche patrijshond

Rasgrupp 8: Nederlandse kooikerhondje

Rasgrupp 9: Kromfohrländer

Rasgrupp 10: Borzoi eller Whippet

Frida B
2016-06-26 23:25
#20

Rasgrupp 1: Aussie eller Kelpie, kan inte välja!

Rasgrupp 2: Bullmastiff

Rasgrupp 3:  Terrier brasileiro, tycker dom verkar så spännande!

Rasgrupp 5: Eurasier

Rasgrupp 6: Basset fauve de bretagne

Rasgrupp 7: Ungersk Vizla

Rasgrupp 8: Nederlandse kooikerhondje

Rasgrupp 9: Phalene

Rasgrupp 10: Saluki

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hiro
2016-07-03 00:50
#21

Rasgrupp 1: Tysk schäferhund

Rasgrupp 2: Rottweiler

Rasgrupp 3:  Staffordshire Bullterrier

Rasgrupp 5: Norrbottenspets

Rasgrupp 6: Blodhund

Rasgrupp 7: Weimaraner lh

Rasgrupp 8: Golden Retriever

Rasgrupp 9: Mops

Rasgrupp 10: Borzoi

Yasmine_
2016-07-16 22:29
#22

Rasgrupp 1: Aussie eller Chodský pes, Aussie för dem är så fina och mer robusta än border collin. Chodskýn för dem är otroligt fina, bra mentalt och en bra storlek (relativt ny ras, en kompis har precis köpt en, så väntar med spänning på hur han kommer bli) 

Rasgrupp 2: Hovawart blir det ju såklart när man har en! Älskar rasen, mångsidig hund med mkt motor, lite knepig men otroligt underbar ♥ 

Rasgrupp 3:  Gillar inte Terriers men Dandie dinmont terrier isåfall , för dem ser ut som små Einsteins 😂 

Rasgrupp 5: Isländsk fårhund, så otroligt vackra hundar!! 

Rasgrupp 6: Ingen egentligen, men måste jag välja en så skulle det vara Basset hound, för dem är så rynkiga o söta när dem är valpar, snavar på sina öron haha.. 

Rasgrupp 7:  Weimaraner långhårig! Deras ögon alltså, en ras jag verkligen skulle kunna tänka mig äga! 

Rasgrupp 8:  Golden Retriever eller tollare! (Golden ligger mig varmt om hjärtat, mormor hade en, underbar tik ♥ älskade henne otroligt mkt) och tollare, för dem är små, kompakta energiknippen. 

Rasgrupp 9:  Tibetansk spaniel! skälliga men oh så mysiga små saker! 

Rasgrupp 10:  Borzoi, folk brukar inte tycka om denna grupp och kanske inte Borzoi, men har man varit bland dem och umgåtts med dem. Jag lovar er, ni som inte tycker om dem, ni kommer ändra er. Så mysiga hundar. Hade jag platsen för dem skulle jag ha 3!!

CayKantos
2016-07-16 23:01
#23

#33 Roligt med chodsky, hoppas själv på en när rasen har blivit lite mera stabil! Vart har kompis köpt ifrån? 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Yasmine_
2016-07-17 22:12
#24

#23 eller hur! han är hur cool somhelst o super söt!
Samma här, är också lite inne på en, men ska vänta tills hoffen blivit lite äldre o klokare ;D Ja du bra fråga! från norge har jag för mig!

Upp till toppen
Annons: