Etikettrasstandader
3/4/16, 12:59 AM

Vit herdehund - Raspresentation

I denna artikelserie kommer vi att ge er en presentation av våra olika brukshundraser. I form av bild och text kan ni "lära känna" våra brukshundar. I den här artikeln kommer ni att få läsa om Vit herdehund.

Historik

Vit herdehunds historia är den tyska schäferns historia fram till 1933, då den vita färgen förbjöds i Tyskland. Efter förbudet försvann de i stort sett från Europa, utom i England, men aveln fortsatte bland annat i USA och Kanada. De första vita herdehundarna importerades till Schweiz i början av 70-talet, men de blev inte erkända internationellt förrän 2003. I Sverige erkändes rasen av Svenska Kennelklubben (SKK) år 2000. Svenska Schäferhundklubben motsatte sig namnet vit schäfer vilket löstes genom en direktöversättning av Weisser Schäferhunde: Vit herdehund.

Användningsområde

Ibland annat Frankrike används rasen till det den är ämnad för i grunden, det vill säga vallning. Rasen används i hundsporterna lydnad, bruksarbete, viltspår, Agility, med mera. Det finns även individer som arbetar som assistans-, service- och ledarhundar.

Hälsa

Det är generellt en frisk och sund ras. Den blev godkänd som ras år 2000 och i dagsläget finns ingen statistik över allvarliga ärftliga sjukdomar. Höftledsdysplasi (HD) och armbågsdysplasi (ED) förekommer.

Egenskaper / Mentalitet

Vit herdehund är en uppmärksam, vaksam, vänlig och lättlärd hund. Rasen ska kännetecknas av ett öppet sinnelag, den ska vara orädd och ha ett gott självförtroende. Vit herdehund är en mycket social hund som hyser stor tillgivenhet till sin ägare och den önskar ingenting högre än att vara accepterad som en i familjen. Den kan ha ett naturligt ointresse inför främlingar men får inte vara skygg eller ängslig. Nervositet eller aggressivitet får inte heller finnas. I arbete är den mycket villig och positiv till uppgiften.

Storlek och utseende

Det är en kraftig, välmusklad, medelstor hund. Mankhöjd för hanar är 60–66 cm och för tikar 55–61 cm. Vikt för hanar är ca 30–40 kg och tikar ca 25–35 kg. Den är rektangulärt byggd och har en medelgrov benstomme. Kroppen ska ge ett elegant intryck med harmoniska linjer. Pälsen är kort eller lång, med underull. Färgen är vit.

Pälsvård

Rasen kräver normal pälsvård. Den långhåriga varianten behöver borstas igenom ca 1 gång per vecka för att undvika tovor, främst bakom öronen. Fällning av pälsen sker ca 2 gånger per år och är då väldigt riklig. Under dessa perioder behöver hunden borstas dagligen för att undvika en fullständig ”snöstorm” inomhus av alla vita hårstrån.

Övrigt

Efter att vit herdehund i stort sett försvunnit från Europa minskade det moderna samhällets behov av herdehundar och målet med aveln av den tyska schäfern förändrades från herdehund till en allsidig tjänstehund. Därmed behövdes egenskaper såsom mod, kamplust och hårdhet. Vit herdehund utvecklades istället i USA och Kanada och när de på 70-talet återkom till Europa, visade det sig att de utvecklats annorlunda jämfört med den tyska schäfern. I dag står den vita herdehunden närmare sitt ursprung som vall- och herdehund jämfört med den moderna schäfern.

Källa & bild: http://www.skk.se/sv/hundraser/vit-herdehund/

3/4/16, 7:28 AM