Etikettbruksgrenarna
Nuttra
6/20/11, 1:30 PM

En Brukshund & brukshundras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En brukshund, är det en brukshundras, eller är det en hund som håller på med bruks? Brukshundarna kan delas in i tjänstehundar, assistanshundar, jakthundar, vallhundar, draghundar samt övriga. Våra bruksraser kan du läsa om i raspresentationen.

De traditionella brukshundarna som exempelvis Schäfern och Rottweilern har utvecklats ur vall- och gårdshundar med stor inlärningsförmåga och stor arbetsförmåga. I de senaste decennierna har man upptäckt fördelarna att använda hundar med mjukare temperament som till exempel narkotika- och ledarhundar. Därmed har också Labrador retrievern blivit en vanlig brukshund även om den ej räknas som en brukshundras.

Man vill ofta ha en lätt och smidig hund och ett exempel på det är vår ras Belgisk vallhund. Men det viktigaste är att hunden är samarbetsvillig för en bättre inlärningsförmåga och för vissa ändamål ett väl utvecklat luktsinne.

Tjänstehundar är sådana som används inom polisen, bevakningsföretagen, militären, tullen och räddningstjänsten. Tidigare har de utbildats på Statens hundskola i Skellefteå, men numera av föraren själv eller privata företag.

Till och med 1994 var brukshundar en egen rasgrupp inom NKU (Nordisk kennelunion) men delades upp i två grupper då de nordiska kennelklubbarna anslöt sig till FCI (Internationella hundorganisationen): dels vall- boskaps och herdehundar, dels schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar.

Hundar från alla raser som är erkända av SKK kan tävla inom bruksprov i grenarna spår, sök och rapport. Däremot krävs medlemskap i SBK för att få delta. Inom hundsporten IPO (internationella prövningsordningen) samt bruksgrenen skydd kan endast de raser SBK har ansvar för tävla.

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[IsabelleA]
6/20/11, 11:50 PM